tirsdag den 11. juni 2013


BIOTOP 4 opgave


Her i min biotop 4 opgave har jeg valgt naturen og dyrelivet på min lille plads ved den lokale sø.
Det startede med et magere andeliv, men indenfor de sidste måneder er der kommet en enorm aktivitet, hvilket også vises ved, at både ænder og svanerne har fået ællinger.

Aktiviteterne her, er brugt meget sammen med min lille dreng på 14 måneder. Det er tydeligt at hans sanser her er kommet i spil, samtidig har det skabt en genkeldelsesværdi for ham, når han møder Hr og Fru and.

For mit eget vedkommende er glæden ved oplevelsen præget af lille mands glæde, det har samtidig udfordret mig i, at se og bemærke hvad der er sket med ham, hvad han har oplevet og ud fra dette prøve at sætte mig ind i hans tanker og forståelse.

Det samme er gældende overfor målgruppen af personer med nedsattefunktionsevner. Denne gruppe har jeg i mit forløb haft med nede ved søen. Det er fantastisk at se hvordan deres oplevelser kontra Fabian´s oplevelser kan spejles - præcis de samme ting fanger dem, de små ællinger, fodringen og deres interesse i vores tilstedeværelse.

Hvorimod at hvis man viser dem mulige ynglepladser, eller deres "gemmesteder" så taber de lynhurtig fokus - og fra aktivitet bliver det til kedsomhed.

                                                       Et gemmested, et helle for ænderne

Sanserne der bruges:

Her bruges primært de ydre sanser, som er dem vi opfatter verden med - 

EX: Syn, høre, lugte, føle, smage

Børn samt min praktikgruppe bruger sanserne i legen og lærer derigennem deres omgivelser at kende.




En glad lille ande familie -


De enlige svanepar med ællinger



I forbindelse med denne opgave og natur oplevelse, som kan kaldes i den lille hyggelige ende - så kan man med ekstra udfordringer også vælge at bruge naturen og de ting vi finder i naturen, som træer, søer, buske m.v som redskaber. Naturen byder derfor på alt fra helt små folk - til helt målrettede aktiviteter.

Se vedlagt link: som ganske flot beskriver de forskellige muligheder vi har med naturen.
Her er det fra de små til de erfarne. 


Dette kunne så være afslutningen på min opgave 4.
Men i kræft af at man ofte i dette pædagogstudie bliver opfordret til, at se om nogen af de ting man laver kan sammensættes med andre opgaver - så er jeg nød til at nævne opgaven "fra jord til bord"

Ikke at anden vokser op af jorden, med at den netop er et glimrende serverings forslag til de friske kartofler og det grønne tilbehør


Ingen kommentarer:

Send en kommentar